laserowe operacje żylaków

Opis metody laserowej operacji żylaków – EVLT (EndoVenous Laser Treatment)

SYSTEM ELVeS Painless

Laserowa operacja żylaków polega na zamknięciu światła jednej z głównych żył układu powierzchownego kończyny dolnej za pomocą energii wydzielanej przez światłowód laserowy. Energia ta, głównie w postaci wysokiej temperatury, przekazywana jest do krwi i ściany żyły zmienionej żylakowato i nie działającej prawidłowo. Dzięki oddziaływaniu energii laserowej struktura ściany naczynia ulega takim przemianom, że żyła nieodwracalnie kurczy się, a następnie włóknieje. Po kilku lub kilkunastu tygodniach można ją odnaleźć podczas badania USG w tkance podskórnej jako delikatne pasmo tkanki włóknistej.

Światłowód radialny

W wyniku zabiegu, zmieniona żylakowato, niesprawnie działająca i szkodliwa dla przepływu krwi w kończynie, żyła zostaje trwale zamknięta. Inne naczynia układu powierzchownego i głębokiego przejmują jej funkcję w całości, a nieprawidłowe warunki transportu krwi zostają zlikwidowane. Stanowi to podstawę do pozbawienia pacjenta choroby żylakowej.

W zależności od potrzeb, ocenianych indywidualnie dla każdego pacjenta, korzystne mogą być dodatkowe zabiegi umożliwiające zlikwidowanie żylaków powstałych z żył dochodzących do zamkniętych głównych pni naczyniowych (żylaki bocznic) – tymi zabiegami mogą być skleroterapia lub miniflebektomia.

Zestaw zabiegowy

Zabieg laserowego zamykania żylaków przeprowadzany jest w warunkach sali operacyjnej, procedura nie wymaga jednak długiego pobytu w klinice. Jest on ograniczony do kilku godzin: ok. godziny przed zabiegiem, ok. godziny jego trwania oraz 1-3 godzin potem. W celu bezbolesnego przeprowadzenia zabiegu, choremu podaje się lek przeciwbólowy przed skierowaniem na blok operacyjny. Następnie w sali operacyjnej wykonywane jest znieczulenie miejscowe, które polega na podaniu w kilka miejsc w okolicy zamykanej laserowo żyły, płynu znieczulającego i obkurczającego żyłę. Tego samego dnia po operacji chory wychodzi do domu. Następnego dnia wraca do normalnej aktywności życiowej. Przez 2-4 tygodni polecane jest noszenie specjalistycznych pończoch uciskowych.

Szczególną zaletą systemu ELVeS Painless jest jego bardzo wysoka skuteczność przy zminimalizowaniu ryzyka powikłań pooperacyjnych w postaci bólu w okolicy zamkniętej żyły, powstania krwiaków oraz oparzeń skóry i tkanki podskórnej. Znacznie zredukowana zostaje też możliwość powstania zaburzeń czucia w okolicy zamkniętej żyły. System ten jest najnowszą, lecz jednocześnie sprawdzoną w wielu ośrodkach światowych, technologią operacyjną. Posiada aprobatę do stosowania odpowiednich instytucji w USA i w Europie oraz wszelkie stosowne atesty i certyfikaty. Jego wyższość nad dotychczas stosowanymi technologiami laserowego zamykania żylaków została potwierdzona wieloma doniesieniami naukowymi z przodujących ośrodków chirurgicznych. W celu uzyskania optymalnego efektu, znieczulenie podawane jest za pomocą najnowocześniejszej szwajcarskiej pompy znieczulającej. Całość procedury odbywa się pod kontrolą USG w celu uwidocznienia skuteczności zamknięcia żyły i potwierdzenia bezpieczeństwa zabiegu.

Więcej na temat epidemiologii i etiologii przewlekłej choroby żylnej i żylaków kończyn dolnych znajdą Państwo tutaj